fredag 17 september 2010

Vågar man lita på busschaufförer i framtiden?


Så häromdagen blev vi bjudna på middag hos Davids syster Lene o hennes familj. Jag skulle ta tåget in till Gbg och fixa lite saker innan middagen, bla lämna en bok som vi fått låna av Kjell och Eva Fougelberg.

Jag skulle ta bussen från stan och åka ut till Utby där de bor. Jag visste vilket nummer bussen hade men jag visste inte vilken av de två bussarna med samma nummer som var den rätta. Ena gick åt rätt håll och den andra gick helt åt andra hållet av stan. För att vara på den säkra sidan frågade jag busschauffören om han stannade vid en viss hållplats. "ja, ja! inga problem" blev svaret jag fick. Jag satte mig till rätta och väntade på att skylten skulle visa rätt hållplats. Jag väntade och väntade med den kom aldrig. Jag började bli lite tveksam om det verkligen var rätt, men eftersom jag hade frågat chauffören så tänkte jag att jag bara var paranoid och försökte att bara njuta av färden.

Mina misstankar visade sig vara korrekta! ca 40 min senare så kommer vi fram till slutstationen!! Då, kände jag mig less. Jag gick fram för att visa mitt missnöje för chauffören och fråga han vad som hade gått fel. Först försökte han skylla på att vi hade åkt förbi stationen. Men när jag berättade för honom att jag hade suttit och kollat på stationernas namn hela resan så ville han kolla på min lapp där jag hade skrivit ner stationens namn. Han hade bara hört en viss del av stationens namn visade det sig. Och därav det stora misstaget! Det fanns inget annat att göra än att åka den långa vägen tillbaka till stan och vidare mot Utby. Boken hade jag inte längre tid att lämna för nu skulle jag bli 20 minuter försenad till den bestämda tiden för middagsbjudningen.

Den dagen fick jag se hela Göteborg kändes det som! Det ironiska är också att dagen efter, åkte vi just ditut med jobbet för ett uppdrag! Det är en plats jag helst inte ville åka till med de otäcka minnena jag hade därifrån :P

1 kommentar:

Busschaufför sa...

Som man ropar får man svar. Försök tala lite tydligare med utlandsfödda busschaufförer. Inte säkert att chauffören hör och förstår allt på en gång.