onsdag 22 maj 2013

Man måste ha pengar, men pengar är inte allt.

Fokuset på dagens aktivitet är; sitt förhållande till sina pengar. Uppskattar vi när en räkning ramlar ner i brevlådan för vi vet att vi fått någonting för pengarna eller blir vi irriterad över ännu en räkning som skall betalas? LÄNK


Pengar är inte allt. Men allt kostar pengar. För mig kan "pengarfrågan" vara ett stressmoment. Klarar vi oss ekonomiskt denna månad också? Jag brukar ständigt ha i baktanken hur jag kan spara pengar. vad är värt att spendera pengar på? Jag är otroligt glad att David är på samma våglängd som mig i denna frågan. Det hade känts jobbigt för mig ifall han ständigt ville spendera pengarna medans jag gärna ville spara dem till ett senare tillfälle.

Jag har hela mitt liv blivit uppfostrad i en anda av att spara till sämre tider. Detta gäller både för mat och pengar. Har vi mindre än ett visst belopp på kontot börjar stressen komma för det betyder att det inte blir lika säkert ekonomiskt ifall att någonting händer. Vi har beslutat oss, redan innan vi gifte oss, att vi inte skulle köpa saker på kredit eller ta onödiga lån. På grund av dessa faktorer kunde vi köpa vårt boende kontant. Vilken välsignelse!

Sedan tycker jag även att det är viktigt att inte vara dumsnål eller att vägra hjälpa någon i nöd eller att vägra resa eller äta ute bara för att spara pengar. Man ska kunna njuta av livet och ta del av alla de minnen man kan skapa. Man kan dock hitta många budget-aktiviteter som kan spara pengar bara man letar efter dem! ta en picknick istället för att äta på restaurang, åk och campa istället för att ta en utomlandssemester, måla en tavla tillsammans istället för att gå på bio, ha spelkvällar istället för att gå och bowla. Var kreativ!

Jag tar hemskt gärna emot tips på aktiviteter man kan göra tillsammans som par/familj som inte behöver kosta så mycket! Får jag in många tips kanske jag kan göra ett inlägg av alla idéer så att vi alla kan få inspiration av dem!

Jag vill, i mitt liv och i min familj, skapa en atmosfär av kärlek, lek och umgänge istället för att min make skall jobba dygnet runt för att vi ska kunna få alla matrealistiska prylar som världen lockar en med. Det gör ingenting för mig att baka eget bröd eller att garderoben inte svämmar över med användbara kläder om det istället gör att jag får mer tid med mina nära och kära. Detta är givetvis någonting varje familj måste fatta egna beslut om, men detta är vad jag vill ha!!

Inga kommentarer: