fredag 17 maj 2013

Dag 4; Städa, släng bort och skapa nytt!

Dagens uppgift är att, i sitt sinne, fylla en ryggsäck med stenar. På stenarna skall man ha skrivit ner saker som tynger, begränsar och irriterar en. Man ska känna på ryggsäcken, gå runt med den, men bara en liten stund. Hur känns det? Man ska sedan ta upp stenarna en efter en och kasta dem i vattnet. Stenen sjunker till botten och vattnet är klart. Färgen suddas ut och försvinner till slut. Kasta i alla stenarna, en efter en, och känn efter hur det känns efter varje sten när du har släppt taget om den. Känns det lättare?

Stenarna är borta! Nu ska man i sitt sinne skriva nya lappar. På dessa lappar skall det stå alla de 10 saker som man är tacksam för från dag 1. Lapparna skall sedan fästas på fjädrar. Fyll ryggsäcken med fjädrarna. Du känner dig otroligt lätt och fri. Fri från gammalt skräp, fri till att göra vad du än önskar med ditt liv.

Hitta till sist en skön plats att ligga på.Låt tankarna vandra. Tänk på allt som du är tacksam för. Känn efter hur skönt det är att vara fri från alla bekymmer, att du vet att stenarna ligger på havets botten och att du bara ligger och njuter av stunden!

LÄNK till bloggen där utmaningen kommer ifrån.


Saker som tynger mig, begränsar mig och som irriterar mig:
Att behöva skaffa jobb.
Att jag är så kraftigt överviktig.
Att jag inte kan låta bli godsaker.
Att jag inte får regelbunden mens...
Att David inte har fått ett sommarjobb/ praktikplats till sommaren ännu.
Att jag har svårt att uttrycka mig verbalt i vissa situationer.





Mina 10 saker som jag är tacksam för:
Ett hem att kalla mitt eget. 
Min underbara make.
Evangeliet.
Att bo i ett fritt land.
Mina föräldrar och mina svärföräldrar.
Att ha möjligheten att betala tionde.
För den fina naturen som Sverige har att erbjuda.
Att jag har fungerande ben.
För mina syskon.
För alla barn i min omgivning.

Detta är en svår uppgift att bara göra helt upp och ner. Jag har svårt att släppa taget bara hur som helst. Jag gillar att lösa problemen istället för att ignorera dem. Men jag tror att till viss del är det mycket nyttigt och nödvändigt att släppa vissa saker för stunden, så att de inte tynger ner en för att skapa negativ stress. Det är en bra övning dock! Man skapar lite perspektiv från problemen och man ser även tydligt att man har det ganska bra i sitt liv ändå trots motgångar. Ju mer man tänker på det goda i livet, ju lyckligare tror jag att man blir!

Mina 5 goda egenskaper:
1. Gillar att prova på nya grejer.
2. Har bra hand med barn.
3. Är ekonomisk.
4. Får inte fruktansvärd träningsvärk trots hårda gympass.
5. Mitt självfall gör mitt hår lite mer medgörligt när jag ska fixa håret.

Inga kommentarer: