måndag 20 maj 2013

Kartlägga tankarna och kontrollera tankarna.

Jag har inte varit hemma i helgen så har inte kunnat bloggat. Jag har dock gjort uppgiften och jag tänkte att jag skulle sammanfatta bägge dagarna på samma inlägg.

Under dag 6 skulle man fokusera på sina tankar. Hur går tankarna i mitt huvud på dagarna? Är de mestadels positiva eller negativa? Blir vi irriterad på bussen av busiga barn eller blir vi glada för att de har det roligt...? Och när/om de är negativa, kan vi vända dem till positiva tankar? tex. "Vad högljudd den kvinnan är i telefon" till "Så härligt att jag kan höra alla ljud runt omkring mig". LÄNK

Detta var den roligaste utmaningen hittills tycker jag. Det är intressant att medvetet fundera på sina tankar. För mig gick det bra. Jag hade en väldigt bra dag och jag kände mig tillfreds med mig själv och min dag. Jag tror att det gick så bra bland annat på grund av att jag valde att tänka positivt men även att det var helg och jag och min make hade en underbar helg med roliga aktiviteter och kalas med familjen. Jag märkte även att när jag medvetet tänker positivt påverkar det min familj till det bättre. Vi kunde mysa och njuta av varandras sällskap. David la tom armen runt mig på bussen och tåget som han inte har gjort sedan vi var nyförälskade och inte träffade varandra mer än en helg i månaden. Vilken skillnad!



Dag 7 gick ut på att kontrollera sina tankar. Att skicka goda tankar till sin omgivning. Bloggaren som har denna utmaning menar att; för att vi ska uppnå vårt drömjobb så måste vi skicka ut goda tankar till våra arbetskamrater. Den goda attityden påverkar vårt arbete och dem runtomkring oss. det är när vi lyckas med denna utmaning som vi kan uppnå våra drömmar. Det är vi själva som kan skapa denna förvandling. LÄNK

Vi kan inte välja vad andra människor i vår omgivning gör, säger eller tänker. Vi kan inte vänta med att alla ska ställa in sig i "vårt led". Vill vi få en snabb förändring till det bättre så får vi ändra vår attityd. SVÅRT tycker jag! Det förstår ni säkert med tanke på att jag slutade mitt jobb på grund av att jag inte kunde förändra min arbetskamrat och jag inte lyckades att förändra min attityd tillräckligt snabbt. Hur länge ska vi pinas innan det blir en förändring? Hur långt ska det gå innan det är dags att sätta punkt? Kommer vi någonsin få en förändring? Man ska absolut göra sitt bästa tycker jag! Har vi gjort det och det fortfarande inte fungerar och man börjar må dåligt fysiskt tror jag att det är dags för en mer drastisk förändring än att försöka tänka annorlunda. Man ska inte springa fortare än man förmår som vår Himmelske Fader har sagt!  Jag tycker att det är en svår balans att hitta och jag är övertygad om att det är en nödvändig del för oss att lära oss här på jorden.

Inga kommentarer: