fredag 24 maj 2013

Andas rätt och minska stressen

Igår skulle kan kontrollera sin andning och därmed dra ner på stressen i ens vardag. När man är stressad så andas med bara med övre delen av bröstet. När vi gör detta så skickas vi nya stress-signaler till hjärnan. Om man däremot fokuserad på andningen och andas in ända ner i magen så lugnar man kroppen och blir mindre stressad. Det skall tydligen räcka med att man gör 4 djupa inandningar i följd varje timme under dagens lopp.


  1. Lägg ena handen på bröstkorgen och den andra handen på magen.
  2. stäng munnen
  3. andas djupt in genom näsan, ända ner i magen
  4. känn efter att magen går ut när du andas in
  5. försök att inte röra bröstkorgen
  6. reppetera 4 gånger i följd
  7. när du andas in ska du räkna från 1 till 6 och när du andas ut ska du räkna från 1 till 6 (orkan man inte göra det i 6 sekunder så börja med mindre och öva upp detta. Du ska inte bli yr utav det.)

Jag kände mig inte stressad igår så jag märkte ingen skillnad av det. Men jag tror säkert att det skulle kunna hjälpa när kan känner att stressen börjar komma. Jag ska absolut ta med mig detta som ett redskap i framtiden! Ett snabbt och enkelt redskap!

Inga kommentarer: