torsdag 16 maj 2013

Dag 3; förlåta och skicka varma tankar!

Den tredje dagen känns svår för mig. Jag känner att jag inte har kommit förbi "incidenten" på mitt förra jobb för att göra denna utmaning fullt ut. Men jag ska försöka, jag vet att en dag så har jag lyckats! Utmaningen går ut på att 1. Skicka positiva tankar till alla du möter (tex. om bilisten framför dig är jätte seg när du själv är stressad så blir inte arg eller irriterad utan se det ur den personens perspektiv och då behöver du inte bli irriterad.) och den andra saken(2) som vi ska göra idag, delen jag tycker känns jobbig, är att förlåta personen och skicka varma tankar som har sårat dig mest i ditt liv. Denna personen gjorde det så jobbigt psykiskt för mig att jag inte klarade av att vara kvar. Detta hände nyligen så att förlåta och skicka varma tankar är svårt. LÄNK

Det var ett stycke som jag verkligen tog till mig ur dagens uppmaning: "På bakgrunn av dine opplevelser/ tanker/ følelser etc, så har du gjort deg opp en mening om hvem du er og hva du tolererer.  Det andre mennesker sier er kun ord. Det er du som gir dem mening og følelser." Detta gjorde starkt intryck på mig jag jag vet att detta är någonting jag måste lära mig!! Jag försöker att tänka att när någon kommer med negativa ord så är det för att de själva inte mår bra. Men jag har nog lite svårt för att stänga ute det som sägs och jag tar till mig det. I vissa situationer är det bra att ta till sig kritik eller vad det nu kan vara, men jag måste lära mig när jag ska ta till mig det och när någon säger saker för att de själva inte mår bra och kunna skaka av mig det. Jag behöver inte göra alla tillfreds om det gör att jag själv trycks ner. En balans är nyckelordet!

Jag inser att problemet var delvis mitt fel. Jag tog inte till mig det personen sa på rätt sätt och detta påverkade mitt arbete. Att personen fortsatte att mata på med "ord" gjorde saken värre. Jag önskar att personen hade gått till väga på ett annat sätt. Alla fungerar på olika sätt och det sättet fungerade uppenbarligen inte på mig. Det är inte tänkt att man ska bryta ner andra utan att bygga upp andra. Jag måste lära mig att säga min mening. Jag tror att om jag hade gjort det hade det kunnat gått annorlunda.

Man lär sig alltid av sina erfarenheter. Även fast att det är jobbigt så lär vi oss. Nu är jag en erfarenhet rikare! Det är jag tacksam för. Jag tackar personen för det du lärde mig. Fast att jag  är ledsen och arg över hur du gick tillväga och att jag inte vågade säga allt jag ville, så kan jag se det ur din synvinkel. Förhoppningsvis så har vi båda lärt oss någonting av erfarenheten.


Dagens 5 positiva saker om mig själv:
1. Jag är ambitiös, har jag bestämt mig för något så gör jag det fullt ut.
2. Jag är inte rädd att få smuts under naglarna, det gör att jag klarar av och tycker om det mesta jag tar mig för.
3. Jag "gillar" att jag går ur min bekvämlighetszon. Jag blir på detta sättet mer bekväm i olika situationer. Jag har märkt en stor förändring till det positiva på grund av detta genom åren.
4. Jag är ganska kort, det får mig att känna mig kvinnlig i min korta makes närvaro.
5. Jag gillar mitt leende.

Inga kommentarer: