fredag 17 maj 2013

Var stolt över din kropp!

Dagens utmaning (LÄNK) handlar om kroppen;
Föreställ dig att din kropp är perfekt. Tänk på det i några minuter intensivt. Fortsätt att tänka på saker du är tacksam över med din kropp under resten av dagen. Ha fokus på det som fungerar och inte på det som inte fungerar. Om man till exempel brukar ha ont i ryggen.. så tacka inte för att den inte gör det för dagen.. det gör att du trots allt tänker på att ryggen brukar göra ont. Tacka inte bara för din kropp utan känn dig tacksam för den!

Några saker som jag är tacksam över med min kropp:

  • Mina fingrar, de gör det möjligt för mig att bland annat använda tangentbordet.
  • Mina ben och fötter, för att jag kan promenera fritt överallt.
  • Mina ögon, för att jag kan se den vackra naturen som finns runtomkring mig.
  • Mina öron, för att jag kan höra min makes underbara skratt.
  • För mitt hår och att jag kan känna det när det blåser ute.
  • Tänderna, för att jag kan tugga köttet som jag älskar att äta.
  • Tungan, för att jag kan känna alla goda smaker som jag stoppar i min mun.
  • För min rumpa, så att jag inte behöver stå jämt.
  • För mitt hjärta, för att jag kan leva.
  • För min hjärna, för att jag kan fatta egna val.
  • För mina muskler, för att jag kan röra på hela kroppen.


Jag finner det otroligt nyttigt att ibland fundera över just detta, vad har jag? Det är lärorikt och uppbyggande att tänka på. Om ni väljer att göra detta så var inte så Svensk av er!! Våga ge er själva positiv feedback. Våga ge er själva beröm. Vi kan! Vi är duktiga! vi gör alla vårt bästa! Om ni har svårt att tänka på detta sätt om er själva så låtsas att ni är i er bästa väns skor och ska skriva positiva saker om dig, då blir det som att du skriver om någon annan istället för dig själv.

Jag känner att detta har varit mycket givande. Jag kommer definitivt fortsätta med detta! Jag vill inte trycka ner mig själv och må dåligt av det. Jag vill bygga upptog själv och känna mig trygg i mig själv.

Inga kommentarer: