lördag 4 augusti 2012

Ny start på livet..

Är det fler än jag som har svårt med att hålla vikten?
När jag var liten var jag smal som en pinne. Så smal att jag inte fick sitta i någons knä´, de tyckte jag jämt var så hård och benig att det grävde in i deras ben så att det gjorde ont.


När jag blev lite äldre blev jag kurvigare. Inte tjock, lite mullig. kunde aldrig uppskatta det jag hade för att jag kände mig tjock, trots att jag inte var det.

när jag flyttade till usa, när jag var 16 år, gick jag upp ca 10 kg från ca 70 till 80kg! detta var på 6 månader.
när jag flyttade hem till sverige var det december. eftersom jag inte kunde börja någon speciell utbildning det första halvåret beslöt jag mig för att bara läsa några kurser för att hålla mig sysselsatt med någonting. Fick vänta i stan i 1,5 timme oftast för att jag precis hade missat lunchbussen (bodde på landet) så beslöt jag mig för att börja gymma för att fördriva lite tid. efter ett havårs tid med mycket träning och dessutom slutade jag med godsaker, så hade jag gått ner till mina 70 kg igen. hade aldrig varit så vältränad tidigare. man kunde tom se mina muskler, kommer jag ihåg att jag tänkte.


när jag började gymnasiet gick det utför! att gå i en skola där man lagar mat dagarna i ända är inte bra för figuren, inte om man gillar maten man tillagar och när man vill att den ska bli så absolut god som den kan bli (vilket leder till att man blir tvungen att provsmaka maten flera gånger, innan det är dags för att äta den). i mitt sista år på gymnasiet tog jag dock en styrketräningskurs vilket gav mig 2 timmars träning i veckan. Men med mycket ansvar i privatlivet, en pojke i ens tankar och en hjärna som vill få så bra betyg som möjligt, gav det mig lite tid till mer träning.

sakta, sakta kröp kilona uppåt på vågen. När jag gifte mig blev det inte bättre. ingen träning och många kvällar med kvällsmys har satt sina spår ytterligare. nu är jag uppe i 88 kg och jag mår pyton utav det.
Mår dåligt av hur kläder sitter på kroppen, hur jag börjar flåsa efter en kort fysisk ansträngning. På senaste hälsokontrollen sa de att jag var på gränsen till högt blodtryck, detta skrämde livet ur mig. Efter hälsokontrollen har jag jobbar 8-20, 10-19 mm vilket gör att jag inte orkar pallra mig till gymmet.

Kort och gott kan man säga att jag är en latmask som älskar att äta.




Har funderat på massor av olika metoder för att tappa vikt; LCHF, krympa magsäcken genom att svälta sig i någon dag, ta bort gottis helt... inget är tillräckligt mottiverande.
I förrgår surfade jag runt på nätet lite och hittade information om en app till telefonen som verkar mycket bra! Man skriver in hur lång man är, hur mycket man väger, hur aktivt ens liv är mm.. sedan väljer man hur mycket man vill gå ner i vikt och i vilken takt man vill gå ner. Sedan visar den hur många Kcal man får äta varje dag för att lyckas. Den visar också hur många veckor det tar för att nå sin målvikt. man kan skriva in hur mycket och vad man tränar och då justeras dagsintaget automatiskt. Man kan följa ett diagram om sina framsteg. Det bästa är att det är en gratisapp. den heter shapeup (en grön logga med en vit gubbe på)





Nu har både jag och David skaffat oss appen. Vi är både jätte taggade att klara av det denna gången! Vi känner redan vilken dålig koll vi har haft på hur mycket kcal allt innehåller. Vi SKA klara det denna gången!!
Det skulle vara jätte roligt om andra vill haka på oss! Skriva om sina framsteg och knep till en hälsosammare vardag. Om någon är intresserad skulle vi kunna starta en tävling för att peppa oss ännu mer?! vad säger ni?!

1 kommentar:

Anonym sa...

Lycka till Emelie!! Blir det någonsin jobbigt med motivationen kan jag rekommendera att du lyssnar på Olof Röhlanders ljudbok "Det blir alltid som man tänkt sig" :D Härlig bok och han tar upp hur man ska göra ifall man inte har motivation till saker.
Det här kan du göra!