tisdag 7 januari 2014

Visste ni detta om Poseidonstatyn i Göteborg?!

Idag fick jag lära mig någonting jag aldrig trott att jag skulle lära mig på lärarutbildningen för åk 4-6!

Jag läser en Svenskakurs för tillfället och några i klassen besökte Konstmuseet i Göteborg idag. Jag hade inte varit där tidigare och ska jag vara ärlig så hade jag en negativ inställning för besöket. Jag trodde att det skulle bli tråkigt och onödigt.

Jag märkte dock att det var intressant och spännande. Det var fascinerande att fundera kring hur man kommer att kunna arbeta med konsten i klassrummet då man lär barnen om läs och skrivfärdighet. Hur går det att använda bilder på väggar för att hjälpa barnen i sin läs och skrivutveckling? Det finns självfallet massvis med arbetssätt. Att först lära sig att analysera tavlorna som elever, leder till (tror jag) att det blir lättare för ungdomarna att analysera de texter som de läser. Jag anser att färdigheten att bli en aktiv läsare, dvs att kunna analysera, omskapa och använda texter, är bland det viktigaste vi måste lära våra elever för att de inte skall halka efter i äldre åldrar då det krävs mer av eleverna då det kommer till den analytiska förmågan. Utan en analytisk förmåga och tillämpning kan inte äldre elever få de högsta betygen i skolan och de bästa förutsättningarna som vuxna. Utan en analytisk förmåga kommer ungdomarna att tappa intresset för att läsa när de utmanas mer i böckernas djup.



(Varning för känsliga läsare...)

Men tillbaka till det jag faktiskt ville berätta om idag! När vi var där på museét och vi fick en guidad tur berättade vår guide om statyn som står utanför museéet. Ni Göteborgare vet vilken staty jag menar. Det är en stor staty på en naken man som står på Götaplatsen och är riktad ner mot hela Avenyns gator. Statyn ska föreställa Pseoidon och är skapad av konstnären Carl Milles. Milles ville skapa en stor staty med ett stort könsorgan för att "hylla" Guden men invånarna opponerade sig mot detta och tyckte att det var skamligt. Milles blev tvingad att göra ett litet könsorgan på den stora, öppet blottade, statyn.

Men Milles var lurig. Han lät statyn hålla i en stor fisk (som är typiskt för Göteborg). När statyn var uppförd berättade Milles om hur han, systematiskt, hade placerat fisken i en speciell vinkel. Det är nämligen så att om man står i en särskild vinkel ser det ut som att statyn har en gigantisk snopp i vädret! Jag tror att Milles tänkte "ÄGD era tråkmånsar!" om de personer som hade slagit ner hans idé.

Inga kommentarer: