måndag 13 januari 2014

Nya besked från läkaren.

Har ni någonsin fått en känsla, som ni inte förstår, om det är dina egna funderingar eller en varning/ förberedelse från en högre makt? Månader innan jag och min make började försöka att bli gravida fick jag just en sådan känsla. Känslan varnade mig för att "jag kommer att ha svårt att bli gravid". Jag trodde ju självfallet att det bara var min egna oro som rörde sig i mitt sinne. Men nu, 1,5 år efter vi försökt att bli gravida, står vi här utan barn och utan ett foster i magen. Var detta en tillfällighet eller var det Gud som ville hjälpa mig att vara mer förberedd för vad som skulle komma? Ni får tro vad ni vill. Jag tror att det var Gud.

När vi precis började utreda vad som kunde orsaka barnlösheten, efter 1 år av försök, läste jag runt på internet. Jag kollade runt på alla möjliga orsaker. Men när jag bläddrade runt på alla olika webbsidor, hamnade jag på en sida som handlade om PCOS. PCOS är en sjudom som innebär att man har en förhöjning av fritt testosteron (manligt könshormon) som leder till att äggproduktionen och även ägglossningen hämmas. Jag hade då aldrig hört talas om detta fenomen. Jag läste lite och fick en stark känsla av att "Jag har detta". Idag var jag hos läkaren. Jag och min make åkte dit för att fortsätta vår utredning för vår ofrivilliga barnlöshet. Vi fick en nyhet. Det visar sig att jag lider av den kroniska sjukdomen PCOS. Jag blev inte ledsen utan kände bara "det visste jag redan". Jag blev glad för nu visste vi, med sjukvården i ryggen, och med proffs som kunde hjälpa oss att komma vidare, för att nå vår allra högsta dröm och önskan.

Jag ska nu börja med en medicin som heter Pergotime som ska stimulera äggstockarna så att man kan få regelbunden ägglossning. Idag är en stor dag för jag har fått tillbaka hoppet om att det snart kan ligga en liten bebis i magen på mig. Det känns som nu som när man precis börjat försöka att bli gravid och man trodde helt säkert på att man genast skulle bli med barn. Nu får vi hålla tummarna!

Det är lite skojigt för jag och David prata, så sent som i förra veckan, innan vi visste att jag har PCOS, om att det skulle vara roligt med tvillingar. Vår konversation handlade om att första åren skulle säkert vara sjukt jobbiga men att man skulle få igen mycket när barnen hade varandra att leka med hela tiden och alltid ha någon att prata med. Idag, när jag läst lite mer om Pergotime(medicinen) så fick jag veta att det är 1 av 10 som blir gravida med tvillingar. Vanligtvis är det 1/100 så det är mycket större chans att bli gravid med tvillingar nu. Var denna känsla med tankarna om tvillingar mina egna funderingar eller är detta också en maning av Gud? Tiden får avgöra!

1 kommentar:

Sarah Peterson sa...

skönt att veta vad det är! Lycka till nu!! <3 <3 <3