fredag 3 januari 2014

Menyn till min sista måltid

Många av er vet att jag tycker att det är roligt med matlagning. Jag utbildade mig som kock i gymnasiet. Igår såg jag på olika filmklipp på Youtube och människor som hade sjukdomar som de skulle dö utav bla cancer. I klippen hyllades människorna för hur de valde att leva sina liv dvs att verkligen leva dem fullt ut istället för att deppa över den situation de befann sig i. Jag kom att tänka på hur skört livet är. Hur mycket jag vill göra i mitt liv och hur jag fortfarande har alla chanser i världen att göra dessa då jag är frisk som en nötkärna. Men om jag bara hade en dag till att leva, vad skulle jag valt att äta då? Skriv gärna och berätta vad ni skulle valt att äta om ni hade en dag till att leva!

Förrätt

Som förrätt skulle jag valt någonting som verkligen retar smaklökarna på fler smakbomber i munnen. För några år sedan var jag och min familj hos min faster Anna i Norge på jul. Där introducerade hon mig till någonting jag var skeptiskt mot till att börja med. Hon berättade att vi skulle få smaka på Baconinlindade dadlar. Baconinlindade dadlar?! Det lät som en väldigt skum kombination i mina öron. Men min mamma har lärt mig att man inte ska rynka på näsan innan man provsmakat maten- Så självklart smakade jag. Och sedan tog jag en till. Och en till. Det var ju oerhört smaskigt!! En explosion av sötma och sälta med värme på tungan. Det vattnas i munnen bara jag tänker på tanken av rätten. 

Hur tillagar man detta? Ta färska dadlar och skär bort kärnan. Linda nu in dadeln i en baconskiva. Trä en tandpetare igenom knytet för att hålla baconen på plats och för att få ett handtag att hålla i när du ska äta den. Stek knytet på ca 225 grader (Celsius) i ugnen i ca 5 minuter- Till baconen är genomstekt och har fin färg. Ta ut och ät direkt!

Huvudrätt

För 4 dagar sedan åt jag någonting som det slår hypotetiska gnistor kring! En limefläskfilégryta som Magnus och Evelina Fogelberg serverade mig och David på nyårsafton 2013. Surt, sött, starkt... allt kom sig tillkänna som en blixt och man ville nästan dricka direkt ur kastrullen! Ikväll hade vi missionärerna på middag hos oss och jag bjöd självklart på denna sagolika måltid. David var skeptiskt för han trodde att det skulle kännas för exotiskt för de stackars små pojkarna från det forna landet Amerika MEN de tog 3-4 portioner var-minst och de sa att det var den godaste rätten de ätit på hela deras missioner! Jag är så glad att jag lagade massor av mat så att jag får äta det som lunch imorgon. Vanligtvis serverar man nog grytan med ris men som LCHF:are går det minst lika bra med blomkålsris! Jag är glad*

Recept:
-Strimla 1 kg fläskfilé (eller kycklingfilé) och stek dem i stekpanna, salta och peppra.
-blanda samma följande i en kastrull;
4 tsk salt
4 dl vatten
8 dl creme fraiche
8 msk kalvfond
3-4 tsk sambal oelek
4 tsk soja (jag gillar kikkoman.)
4 msk honung (jag tog inget ikväll till missionärerna pga att jag äter enligt LCHF-kosten.)
1lime (rivet skal samt saften.)
Låt såsen börja koka och lägg sedan ner köttet.
Låt allt puttra i några minuter.

Servera som sagt med ris/ blomkålsris och självklart en härlig sallad!


Efterrätt

Här kommer det knepiga in... ska man ha sött, surt, rikt, lätt? Tänk, om detta var min sista måltid någonsin är detta trots allt det sista jag stoppar in i min mun!! Vitlöksbröd? Sour creme and onion chips? Keylime paj (som vi hade på vårat bröllop)? Den goda, kladdiga chokladdeserten som mamma har in sin amerikanska kokbok serverat med vaniljglass? Gaah, för många val! Måste... välja...ALLTING!! Det får helt enkelt bli en gottisbuffe! Vem sa att man inte fick göra så? hihi.


Slutet gott, allting gott!?

Inga kommentarer: