fredag 25 mars 2011

Morotsbröd

Jag fick förfrågningar om jag kunde lägga upp receptet på morotsbrödet som jag bakat tidigare i veckan så här kommer det!

-100 g jäst (för söta degar)
-100 g smör/ margarin
-1 liter vatten
värm smöret och vattnet till fingervarmt.
Efter att jästen och smörvattnet blandats riktigt tillsätter man:
-3 tsk salt
-9 dl rivna morötter
-2 dl vetekli
-2 dl solrosfrön
-1 dl linfrön
blanda sedan in:
-6 dl grahamsmjöl
-12-16 dl vetemjöl special

(allt mjöl, alla frön mm kan man blanda lite som man vill och som man har hemma. jag tog till detta recept bara vanligt mjöl och havrekli tror jag att det var. Hade nämligen ingenting annat hemma.)

Låt degen som nu skall ha en lite kletig men inte för kletig konsistens ligga och jäsa i ca 45 min. Baka sedan ut den till portionsbullar i önskade storlekar. (för mig blev det 46 bullar totalt). Låt dessa bullar jäsa ytterligare ca 30 min. pensla med ägg och strö på havssalt. bakas i mitten av ugnen i ca 20 min. färdigt!

Inga kommentarer: