tisdag 15 mars 2011

Hjälp, please!!

Jag och David har lagt till en ny grej i vår kost. Vi har tänkt börja äta sallad en måltid om dagen. Jag han göra det i två dagar innan vi for till stugan/templet så vi har inte riktigt kommit igång riktigt än. Första dagen åt vi salladen till middag. Ingen bra idé! Sallad blir man hungrig av ganska fort efteråt så det höll inte i magen hela kvällen och natten. Dagen efter åt vi däremot sallad till lunch. Detta var mycket smartare tyckte vi! Nu har vi gjort vår första stora inhandling med sallad i tankarna! Det är dock svårt att hitta på olika sorters ingredienser som är nyttiga, mättande, inte för dyrt och bra. Vi köpte lite fetaost, körsbärstomater, sallad, gurka, paprika och cashewnötter. Har ni några idéer och tips?! vi behöver hjälp! Jag tror att det kommer att bli väldigt tråkigt i längden att äta bara detta varje dag. Jag har även funderingar på att skaffa kalkonkött för det är fettsnålt. Avokado finns i tankarna och Qiunnoa. Men vad finns det mer?

Ge gärna både tips på ingredienser samt recept! Tack alla!!

5 kommentarer:

Joel Herrey sa...

Kött!! Så klart! Även vanlig kyckling :) Keso gör att salladen fylls ut väldigt och skapar dessutom en slags känsla av dressing, fast en mättande och nyttig sådan!

Benne, som nu gått ner över 40 kg, åt hela salladsskålar fulla av kött och sallad! Jag har även provat det och det är otroligt vilka mängder man kan trycka i sig (utan att bli illamående) om man bara struntar i kolhydraterna!

Bruce & Stephanie Drennan sa...

jätte gott med en vanlig sallad (sallad, tomat gurka osv.) med lite lök advokado fetaost och salami, yum :)

Michaela Morrell sa...

Ofta så har jag morötter som jag bara skivar eller äter som stavar på sidan om. Gör så man får knappra lite och blir då mättare. Sen är det gott att blanda in Kidneyböner och SPECIELLT KIKÄRTOR! böner mättar superbra!

Sen bara vanliga gröna ärtor, blomkål, brockoli (eller hur det stavas). Gott att blanda in lite fullkornspasta. Stekt kyckling.

Keso har jag nästan alltid till.
äter aldrig dressing! Det är äckligt tycker jag! sprutar på lite citronsaft om man vill ha nått på.

äppelbitar är gott och druver i salladen. Hallon och Melon är också gått när man vill lyxa till den.

Michaela Morrell sa...

Stekt ägg eller kokt ägg till är också gott och mättande!!! =)

Joel Herrey sa...

Ägg! Jag för 17! Glöm inte äggen! :D