torsdag 24 februari 2011

Familjer tillsammans för evigt- vilken fröjd!

Om några veckor skall Norrlands distrikt ha tempel-resa! Jag ser verkligen fram emot detta. Det var i templet som jag och min make gifte oss för tid och all evighet. Det var där vi knöt band och lovade varandra vår kärlek för evigt! Vem skulle inte vilja vara tillsammans med sin älskade livspartner för evigt? för mig var detta en självklarhet och jag är glad över att det var det för David också.

För att ta del av templets välsignelser behöver man leva på ett sätt som Gud blir nöjd med. Man skall vara döpt in i Jesu Kristi Kyrka av sista dagars heliga, följa buden..... Detta är en sak man måste sträva och jobba med varje dag för att vara värdig för att inträda i templet. templet är öppet för alla som har en vilja samt har en tempelrekomendation. En tempelrekomendation är ett intyg från kyrkans lokala ledare att man faktiskt lever som Gud vill att vi skall göra för att inträda i templet.

I templet kan man göra mer än att gifta sig med varandra, man kan hjälpa sina förfäder, så att de kan fatta egna beslut om framtiden, genom att göra ställföreträdande dop för dem. Man gör detta så att de som ej har vetat om evangeliet när de levde på jorden får en chans att välja om de vill bli medlemmar( och en dag få komma tillbaka till vår himmelske fader). Ett krav för att kunna göra detta är att man måste ha information om sina förfäder. Detta kräver släktforskningsarbete!

Jag har börjat släktforska för några månader sedan och det är jätte roligt!! Det är spännande att se vart sin släkt kommer ifrån, vad de jobbade med och hur många de var i familjerna. Jag har märkt att det är måna i min släkt som har varit inom hotell och kock- branschen, precis som jag är utbildad till! Det är inte bara min mamma, farmor och gammelmormor i släkten som gillar matlagning utan det är så många fler. Det är så roligt och spännande att veta att snart kommer mina släktingar få ta besluten själva om de vill följa Kristus eller ej.

Vilet privilegium jag har som kan få släktforska och få åka till templet. Vi läser även i Liahona (kyrkans tidning som kommer ut varje månad med budskap från profeten och apostlarna som lever i dag) om templet och dess betydelse. Det är juvligt att bli påmind om hur härligt guds hus är. Man känner en stark ande när man läser och begrundar om detta ämne.

Inga kommentarer: