tisdag 25 februari 2014

Jag är en barnlös moder.

Jag hoppas och ber om att jag en dag får ha egna barn i mitt eget hem. David sa i morse "tänk att få vakna på morgonen och se ner i en liten spjälsäng- och där få möta ett glatt litet knyte som ligger där och jollrar". -Det är sådana stunder, som ett barnlöst par, längtar efter så att hjärtat gör ont, ibland.


Denna har varit en upplyftande och andlig vecka för mig. Jag har känt min himmelske faders kärlek till mig och jag har känt att han tröstat mig i min längtan efter ett barn.

I mitt kall i kyrkan får jag vårda om barn. Jag får undervisa, skratta, leka och vårda om 8 små fantastiska små människor. I torsdags fick jag möjligheten att bara barnvakt till 3 av dessa barn, 3 syskon. De är en flicka på 7-snart 8 år, en pojke på 5-snart 6 år och en 3-åring som fyller 4 i år. Jag kom dit lagom till det var dags att laga mat. Vi lagade maten tillsammans och skrattade och pratade om allt och ingenting. Efter maten var det dags att ta på sig pyjamas och borsta tänderna för att snart gå och lägga sig.

Innan de gick och la sig fick de dock se på barnprogram. När vi sitter där och har det trevligt tillsammans kommer tre-åringen upp till mig och vill sitta i min famn. Hon får göra det. Och så ser hon in i mina ögon, och så uttalar hon de underbara orden "Jag älskar dig", med den ljuvliga lilla barnrösten som hon har.

Där och då kände jag min himmelske faders kärlek till mig otroligt starkt. Han gav mig möjligheten att få passa barnen, så att jag kunde få känna, att trots att jag inte har biologiska barn, så är jag omringad av barn som jag älskar och som älskar mig, i min närhet. Det är så lätt att se det man inte har i sitt liv och man glömmer lätt sina välsignelser som omger en.

Vad är en mor egentligen? En mor är en omvårdare som skyddar och älskar de barn som hon blivit förtrodd med. Jag känner att även om jag aldrig skulle få egna barn så är det någonting som jag skulle kunna lära mig att leva med, för jag har små människor som jag ser som "mina". De är mina primärbarn. Mina små underbara personligheter som jag kan undervisa, vårda om, ge råd och skratta med. Jag är en omvårdare och det gör mig till en slags moder.

Inga kommentarer: