onsdag 10 oktober 2012

Spelföreningar- helvetet på jorden eller ett paradis, Vad anser ni?

Ladies and gentleman! Jag har gjort nått jag inte trodde att jag skulle göra.

Som ni kanske vet så är min man lite av en "nörd", en spelgeek som gillar brädspel och kortspel som tex Magic. Jag har aldrig varit riktigt intresserad av Magic-liknande spel. Jag ska vara ärlig, jag har haft fördomar om det. Men kärleken kan göra mycket! Jag tycker att det är viktigt att visa intresse för sin partners hobbys. Inte bara att låta dem prata om det utan också att man provar på det också. Sätter sig in i det så att man förstår vad de pratar om.


Sakta men säkert har jag provat olika kortspel och till slut även Magic (hör och häpna!). Och ärligt, det är inte så tokigt som man tror!! Själva upplägget på det är ganska simpelt. Däremot är vissa av korten svåra att förstå. Allt står på engelska och vissa har svåra ord, många ord och en komplicerad sammansättning som gör att man får läsa på kortet flera gånger för att verkligen greppa vad de gör. Men med lite hjälp och tålamod från sina medspelare kan göra under! Tom jag, har föreslagit att vi kanske skulle kunna spela Magic!

Igår kommer höjdpunkten av mitt inlägg, det som jag ville berätta om. Jag har för första gången åkt till en "spelklubb". Jag kände mig som Penny i "The big bang theory"! Jag var omringad av nördar som verkligen brann för vad de sysslade med och jag som inte helt visste vad jag sysslande med. Väldigt unika individer med goda hjärtan. Första intrycket var lite skrämmande! När vi kom innanför dörren blev vi slagna av en unken, instängd och "manlig" arom (observera att jag inte använde ordet doft eller lukt!) En lukt som annars kan identifieras med "LAN-lukten". Det var en lukt som inte förbättrades under kvällen. Det stack i näsan utav det! Jag skulle jämföra intensiteten med surströmming!

Men precis som på surströmmingsfester så är stanken värd att ta. De spelar heller inte bara rollspel utan också "vanliga" brädspel. Trevligt sällskap och godsaker på bordet. Med andra ord, det var ganska roligt! Jag skulle absolut kunna tänka mig att gå dit igen, vilket vi förmodligen kommer att göra.

Så alla därute med fördomar, det är bara lukten man behöver passa sig för. Spelen och människorna är värda att lära känna!

Inga kommentarer: