fredag 18 september 2015

Freyas 6 månaders uppdatering

Nu har det gått fort här. Freysan är nu mer hela 6 månader gammal. Hon är en sprudlande liten tös där det händer någonting nytt var och varannan dag.

Ett helt halvt år har lilla Freya hunnit bliva. Mycket har hon hunnit med i sitt liv hittills. Jag tänkte sammanfatta lite vad hon hittills varit med om, visa lite goa bilder från senaste 2 månaderna och även berätta lite om hennes utveckling.

Freya föddes i Skaraborg och har, vid 4,5 månaders ålder, gjort sin första flytt i livet. Hon är härmed en stockholmare. Hon fick i samband med flytten även sitt första egna sovrum. Jag tror att både hon och jag sover bättre nu, då hon inte störs av Davids snarkningar eller när vi rör oss i sömnen och jag inte vaknar så fort hon gnyr till eller rör sig i sömnen.
Lilla tösen F har hunnit besöka flera platser. Hon har besökt Oslo, Sveg, Stöde/Sundsvall, Göteborg/Kungsbacka, Skåne och Stockholm m.fl.
Hon har badat pool och i havet för första gången.


Jag älskar att följa Freyas utveckling. Den senaste månaden känns det som att hon har utvecklats med raketfart! Hon börjar lära sig att sitta utan stöd, åtminstone i några sekunder. Hon äter gröt med katrinplommon varje kväll och får smaka olika maträtter. Sötpotatis var inte en hit enligt Freysan! Hon spottade och fräste och gjorde spyreflexer varje gång hon smakade på det. Efter ca 5-7 gånger med smaker av sötpotatis valde jag att ta ett litet uppehåll från den smaken och hon får för tillfället smaka på morot. Det smakar mycket bättre! När hon sitter där i matstolen och väntar på att maten ska bli färdig brukar hon leka med lite leksaker. Hon pratar koncentrerat och vickar fram och tillbaka på leksaken hon håller i handen. Rätt som det är så tappar hon grejen på golvet och då tittar hon över kanten på stolen och söker efter leksaken på golvet. När vi plockar upp saken igen så sprattlar hon glatt med fötterna och ler glatt.

Freya jollrar och pruttar ständigt med munnen. Jag tycker att hennes joller börjar låta mer och mer "vuxet", med längre "meningar", mer varierade läten och med mer kraft i rösten. När vi ändå är inne på ljud som kommer från munnen så kan jag stolt berätta att hon (av misstag) sagt MAMMA!! Jag kommer aldrig att glömma det tillfället. Hon låg på golvet och jag pratade om farmor, mormor, mamma, morfar, farfar och pappa och då sa hon det, med den ljuvligaste lilla stämma, som lät som en liten robot-MAMMA! Åååh lilla robot-freya!! Jag förstår varför man inte bör få barn för sent i livet. Jag höll ju på att få en hjärtattack av söt-chock! Mitt hjärta skulle brista, om jag hade hört det lilla robotlätet där mitt barn sa mamma för första gången i mitt liv, om jag var gammal.

Nu är det hög tid för oss att börja barnsäkra eluttagen här hemma. Idag kom vi på Freya med att leka med sladden till förlängningskabeln för eluttag. Hon börjar bli mobil. Hon ligger oftast på mage och krälar sig runt i cirklar eller bakåt på golvet. Hon kan ställa sig lite på knä men hon har inte fattat hur hon kan krypa framåt ännu. På midsommardagen rullade hon för första gångerna från mage till rygg och hon gjorde det flera gånger vid det tillfället. Efter det har det varit ganska dött på rulla-fronten. Nu, senaste vecka eller veckorna, så har hon börjat rulla från mage till rygg ofta. Men att ligga på rygg är ingenting hon gärna gör en längre tid! Hon försöker febrilt att rulla tillbaka till mage, ibland lyckas hon men oftast inte. Hon är så söt när hon ligger där och kämpar. Hennes ben och rumpa rullar över i "magläge" men hennes huvud böjer hon långt bakåt och blir för tungt för att lyfta upp, så hon fastnar oftast i det läget. Gullunge! Jag spricker så söt hon är!

Freya älskar att busa och hon är otroligt kittlig. Om man tittar busigt på henne-eller börjar göra vissa läten eller rörelser som hon känner igen från när man börjat kittla henne tidigare,så börjar hon genast att skratta(om hon är på bushumör). Hon VET att nu är det bus-dags! Bäst är det när pappa David busar med henne, det är alltid roligast. Igår filmade jag henne när jag lät busigt och hon skrattade. Efter jag filmat så visade jag henne filmen. Då skrattade hon åt sig själv när hon tittade på filmen! Hur gulligt är inte det?

Senaste veckorna har Freya vaknat ofta på natten. Jag tror att hon börjar drömma mer och vaknar av det. Vi har fått kliva upp mellan 4-8 gånger per natt senaste 2-3 veckorna. Det har varit jobbigt att sova sämre på natten då hon tidigare endast vaknat mellan 1-2 gånger per natt. Men jag är så glad att jag får vara Freyas mamma. Jag njuter varje dag av att få se hennes lilla personlighet växa fram mer och mer. Jag njuter av att kunna busa med henne närhelst jag önskar och tvinga åt mig gos även om hon oftast protesterar mot gos. Mitt hjärta värms av alla joller och pruttljud hon gör med tungan. Jag njuter av att se henne bli helt kladdig i hela ansiktet och enda in i öronen av gröt.

Tiden går alltför fort. Vi har redan bytt till sittdelen i vagnen, hon äter gröt, hon är mobil... o.s.v. Jag försöker att ta tillvara på varje sekund. Ännu sitter hon glatt i mitt knä och busar, ännu klamrar hon fast med sitt grepp runt fingret när vi ammar, ännu jollrar hon. Jag vill minnas. Jag vill njuta. Jag vill leva.





 

Inga kommentarer: