söndag 16 januari 2011

Nyårslöfte

Detta år har jag och David bestämt oss för att vi inte skall äta godsaker dvs godis, chips, läsk, bakverk, glass.... vi har vissa undantag dock, dessa är att vi får äta gottis på Davids födelsedag, min födelsedag och på julafton.

Innan har vi varit gottegrisar. Vi hade alltid chips och läsk på fredagarna och ibland gjorde jag bullar. Nu är det slut på sådana tider. Det har nu gått 2 veckor. Vi firade Davids födelsedag his hans föräldrar för 1,5 vecka sedan, han fyller år på torsdag men då kommer vi inte att äta nått gottis.

Jag har fortfarande sockersug lite då och då. Jag hoppas att det skall försvinna snart! Jag har märkt att när jag äter stark mat så får jag extra mycket sötsug. Jag har dock lärt mig att uppskatta den naturliga sötman i exempelvis morötter och frukt. Jag märker också hur vi blir lockade genom reklamer på tv för att köpa sötsaker. Jag har inte tänkt på det tidigare hur otroligt mycket reklamerna handlar om godis, läsk, snabbmat och andra ohälsosamma saker. Jag märker också att många av programmen handlar om mat.

Det kommer att bli väldigt spännande hur jag påverkas mer av detta gottislöfte i år. Jag hoppas och har en önskan att detta skall bli en livsstil som jag kan leva efter att inte önska ha chips varje helg utan att jag ska lära mig att njuta av andra saker lika mycket som chips och vara lika nöjd med detta. (För er som inte vet så är jag en chips-galning, jag älskar chips. smaken, knaprigheten..)

Inga kommentarer: