onsdag 2 december 2015

Freya blev 8 månader för snart 9 månader sedan.

Dagen efter Freyas 8 månadersdag började jag att författa detta inlägg. Om 12 dagar blir hon 9 månader och det är först nu som jag hinner skriva färdigt inlägget. Det visar lite på hur mycket "egentid" man får som småbarnsförälder.


Alltså jag älskar den tösen men jag blir tokig av att inte få sova

Jag måste få börja med att få skriva av mig lite. Jag är en individ som kräver 8 timmars sömn per natt. Jag får fysiska men om jag sover för lite i form utav magkatarr. Detta var någonting som bekymrade mig innan jag fick barn. Hur skulle det gå om jag var uppe på nätterna med ett barn? Sedan kom Freya och hon var som en dröm. Hon vaknade max 2-3 gånger per natt för att äta men somnade om vid bröstet och sov fram till 7-tiden på morgonen. Helt ok!

Från ca 6 månaders ålder så ha Freyas sömnrutiner sakta men säkert, inte förbättrats, utan försämrats enormt! Freya har varit ett barn som från tidig ålder, endast vaknat korta stunder för att tanka på sin mage för att sedan somnat om omedelbart i 1-3 omgångar per natt. Vid 6 månaders ålder började hon vakna oftare på natten- allt mellan 4-8 gånger per natt. Nu, vid 8 månaders ålder har det övergått till att ha jättesvårt att somna på kvällarna till att vakna efter några timmar och gallskrika om hon inte får vara nära en. Hon är dessutom vaken någon gång per natt i ca 1 timme. Hon kan vakna mellan 2-6 gånger per natt.

Detta är frustrerande och får mig att tappa tålamodet mycket lättare. Det blir David som får ta stryk av mitt dåliga temperament. Jag har bildligt talat en blodig tunga dock, för jag försöker verkligen att bita mig i tungan istället för att säga någonting jag senare kommer att ångra. Jag vet ju innerst inne att det inte är Davids egenheter som är så jobbiga som jag upplever utan att det är sömnbristen som förstorar upp problematiken.


Nu har blåmärkenas tid anlänt.

I början av Freyas 8:e månad hade hon krupit i ca 2 veckor och klättrat upp mot möbler i 1 veckas tid ungefär. Vår våghalsiga, nyfikna och försigkomna lilla tös vill inte vara stilla en sekund. Kan hon klättra mot något, så gör hon det. Hon är inte den stadigaste i världen och ramlar lika ofta som hon ställer sig upp. Det leder olyckligtvis till flera blåmärken runtom på kroppen. Häromdagen hittade jag ett blåmärke under ögat och ett på vardera knäskål. Vem sa att det skulle vara lätt att vara liten?


Barnmat funkar så länge det är i form av havregrynsgröt eller med messmör.

Tiden då vi vuxna får tänka mer på vad vi stoppar i munnen har anlänt. Ser Freya en talrik, ett glas eller ser oss äta någonting så kryper hon upp till oss och vill smaka. Det ska smakas ett flertal gånger. När Freya däremot får en egen portion mat så är det inte lika spännande att gapa. Jag misstänker en blandning av att inte ha tålamodet att sitta stilla och äta, konsistensen av barnmat samt att det inte är lika spännande att äta sin egen mat, som de vuxna inte äter, som får henne att inte vilja äta stora portioner av de måltider hon blir serverade. Gröt, messmör och äggröra slinker oftast ner med stor aptit dock. För er som har barn som ofta blir förstoppade så rekommenderar jag starkt några teskedar messmör efter mål med fast föda. Det fungerar som ett under på Freya, från att gå från konsistensen av harlortar till normal avföring.


Freyas första fest och utklädnad blev som Mimmi mus på årets halloweenfest.


Lite härliga höstbilder från en mysig promenad bland löven.



Pappa David var en dag ensam hemma med Freya. Dagen resulterade i att ställa sig upp själv för första gången samt en go och gla´Freya.

Freya testade att bada inomhus för första gången. Detta var en storfavorit! Badet var så roligt och hon tjoade, plaskade och skrattade gott.

Det här med att få barn som blir mer rörliga är en knepig nöt att knäcka ibland. Medan Freya kryper in till Narnias land och river ut allt som kommer i hennes väg så rinner nästan diskvattnet över. Slutresultatet blev ett nystädat golv i köket, ett glatt och busigt barn samt en disk som förblev ståendes på diskbänken.
En dag var vi ute på stan. Freya "Pooper-of-worlds" fick en ryggbajs som hette duga. Mamma Emelie fick göra The Walk of shame med en naken bebis genom köpcentrumet för att gå till vagnen med extra ombyte som David passade. Dock fanns inga ombyten i rätt storlek. Det fick bli en nödlösning med 4 storlekar för små kläder(nyföddstorlek) som låg nerstoppade någonstans i vagnen.


Trots alla spännande bravader som man får genomgå som förälder så är det värt varje sekund när man får en såhär god attackpuss på kvällen innan det är natt.

1 kommentar:

alenna alison sa...

Jag känner mig så välsignad igen i mitt äktenskap efter att doktor ODUMODU tog tillbaka min man som skilde sig åt mig under ett bra år. Är ALENNA med namn från RUMÄNIEN. Trots att jag har munnar över hela kroppen, kommer det inte räcka för att tacka doktor ODUMODU för hans hjälp i mitt liv. Min man separerade med mig i ett år och har varit i smärtor och ångest utan honom. Så jag sökte hjälp överallt men ingenting fungerade inte förrän jag menade doktor ODUMODU. Jag förklarade min situation för honom och han lovade att min man kommer tillbaka till mig inom 48 timmar så långt att mitt hjärta fortfarande slår till honom. Jag trodde på honom och han förberedde en stavning för mig och min man ringde mig exakt när doktor ODUMODU sa. Han bad och sa att han behöver mig tillbaka och nu lever vi lyckligt igen för de senaste 9 månaderna. Alla där ute läser min artikel som behöver hjälp ska kontakta honom ... Email: drodumodusolutions@gmail.com