söndag 14 september 2014

Tankar inför valet.

Varför stå för ett demokratiskt samhälle men samtidigt trycka ner andra människors åsikter?

Jag kallar mig inte för Sverigedemokrat. Jag stödjer inte rasism. Människor har i mina ögon samma värde. Jag skulle vara livrädd om Sverigedemokraterna fick besitta mer av makten i Sverige än vad de gör idag. Jag blir dock upprörd över hur individer i vårt samhälle trycker ner andra människors rätt till att ha en åsikt.

Jag tänker på det tillfället där sverigedemokraterna skulle tala offentligt och en skola tog ut elever för att överrösta dem. För det första: Låt partiet få tala. För det andra: Det är inte OK att manipulera elever, som bör få en neutral bild av alla partier då de är i skolan, att ställa sig ute på skolgården och lära dem att inte respektera andras åsikter.

Jag tänker på alla mina vänner och bekanta på sociala medier som skriver statusuppdateringar om, hur individer som tänkt lägga sin röst på Sverigedemokraterna, bör tänka om och tänka vettigt/rätt.

Jag tänker på hur media, SVT- som ska vara politiskt neutrala, ställer ut informationsstationer runt om på stan för att kortfattat informera om de olika partierna, men att även där trycka ner sverigedemokraternas åsikter.

Man behöver inte hålla med andra i deras åsikter. Man kan föra debatter och diskussioner om hur och varför man tänker rösta som man tänker. Jag anser dock inte att man har rätt att försöka trycka ner andras åsikter för att övertala dem att rösta annorlunda. Alla har en baktanke med varför de röstar som de gör.

Men man behöver visa respekt för att förvänta sig få respekt tillbaka för sina egna åsikter. Hur ska ett samhälle kunna enas och få bra lösningar om ingen vill lyssna på varandra? Brist på respekt och brist på att lyssna på andras åsikter är några orsaker till alla krig som finns runtom i världen. Snälla, låt oss komma ifrån detta sätt att handla.

Jag vill att min röst ska ha samma värde som alla andras. Jag står inte bakom grupper som är ute efter att tysta ner andra eller att kränka andra. För mig är ett demokratiskt samhälle viktigare.

Själv tänker jag rösta på Alliansen idag, närmare bestämt Kristdemokraterna. Jag vill ha ett samhälle där individen kan välja och påverka. Jag vill ha ett samhälle där alla hjälps åt så att vårt Sverige kan frodas. Framför allt- jag vill ha ett samhälle där familjen prioriteras och barnen är värdefulla.

Inga kommentarer: