torsdag 28 januari 2016

Freya 10 månaders uppdatering


Nu händer det mycket i Freyas utveckling. Det är någonting nytt som sker för varje dag som går! Det är så roligt och spännande att vara förälder just nu. Mina favoriter just nu är när hon pekar mot lampan och säger "Dä" när man frågar henne var lampan är. Hon kan börja kommunicera med ord! Häftig känsla. En annan favorit är att jag så lätt kan få henne att skratta. Hon vet direkt när jag ska busa med henne och det bandet vi har är fantastiskt att få uppleva!

Kort fakta om Freya, 10 månader gammal:

  • Börjar att försöka klättra på möbler.
  • Gräver gärna i blomjord.
  • Kan öppna dörrar till garderober.
  • Tog sina första steg, 2-3 steg utan stöd, 7/1.
  • När man säger "Var är lampan?" så tittar hon mot lampan och säger "Dä".
  • Älskar att gå med gåvagn.
  • Älskar att dra ut saker ur hyllan/ plocka ur saker ur lådor.
  • Har börja upptäcka att man kan lägga tillbaka saker i lådor som man dragit ut.
  • Älskar att gå runt soffbordet och kan göra det 30 gånger i följd utan att bli less på aktiviteten.
  • Har slutat amma och gillar att äta plockmat.
  • Har fått en egen åsikt och är inte rädd för att uttrycka den.
  • Älskar att gå på promenader i vagnen.
  • Så fort jag försöker att busa med henne, jag behöver bara se på henne med busiga ögon, så skrattar hon högt.
  • Somnar vid ca 21.30, vaknar vid ca 01.00 och vägrar sedan att sova utan att ligga bredvid mig.
  • Har slutat äta på natten.
  • Har blivit väldigt mammig på dagtid och vill gärna vara i famnen så mycket som möjligt.
  • Måste fortfarande äta messmör eller päron för att inte bli allt för förstoppad.
  • Tycker om att läsa.
  • Början försöka göra rörelser till rörelsesånger.
  • Älskar att plaska i vatten.
  • Har fått ytterligare en tand, så hon har nu 4 stycken totalt.
  • Hämtar saker och räcker dem till folk. 
  • Älskar att titta in i och utforska kylskåpet.
  • Vinkar åt en.
  • Klappar händerna.

Inga kommentarer: